האינטרנט שינה את פניו בשנים האחרונות ועולם ה-SEO ישר קו עם האינטרס של הגולש בקריאת תוכן רלוונטי ומעניין כתוב בשפה קולחת, לעומת טקסטים שנכתבו במיוחד עבור מנועי החיפוש. אם לפני ארבע או חמש שנים, אתר שמורכב ממילות חיפוש עם כמה מילים נוספות בסביבה, ללא סדר הגיוני, וללא מסר ממשי וערך מוסף לקורא הגיע לעמודים הראשונים בתוצאות החיפוש של גוגל, היום אתרים שכאלה עברו לתחתית תוצאות החיפוש, ובלוגים מרתקים הכתובים בשפת רחוב יומיומית, משלובים בתמונות מצחיקות, קטעי וידיאו מרחבי האינטרנט נמצאים היום בראש עמודי התוצאות של גוגל.
בארה”ב המצב היה חמור אף יותר. תוכנות רבות ליצירת תוכן אוטומטי יצרו דפים בשפות שונות (במיוחד אנגלית וספרדית), העתיקו תכנים מאתרים שונים ויצרו מעין פסיפס לשוני שכל קורא אנושי יכול להבין שמדובר במין גיבוב שכל קשר שינו לבין אתגר אינטלקטואלי מקרי בהחלט. איך אנחנו יודעים שגוגל שונאים תוכן כזה? הם אומרים זאת בעצמם, כולל הוידיאו שהפיץ מייקל ויסורמסקי מצוות איכות החיפוש בגוגל.
איך גוגל יודעים אם הטקסט נכתב בצורה אוטומטית או לא?
השינויים האחרונים באלגוריתם של גוגל קשורים במידה רבה לשיפורו באמצעות שתי מתודות עיקריות:
-
- שיפור האלגוריתם ויכולת ניתוח איכות הטקסט על ידי אמצעים טכנולוגיים, תוך בדיקת מבנה משפט תקין (עד לרמת פיסוק נכון), שימוש במגוון רחב של מילים וביטויים הקשורים זה לזה מופיעים באתרים רבים מאותו התחום (לדוגמה הקשר בין המילה “נעל”, “מידה”, “עקב”, “נוח” וכו), וכן בדיקה מדוקדקת של כמות הפעמים שביטוי המפתח חוזר בטקסט עצמו, מיקומו בדף ובתגיות ה HTML וכדומה. גוגל של שנת 2016 מסתמכת הרבה יותר על יכולת טכנולוגית של הבנת איכות הטקסט והתאמתו לביטוי החיפוש השונים באמצעות שימוש בבינה מלאכותית.
- שימוש בכח אדם אנושי המדרג את התוכן. לא רק הזמן בו הגולשים שלכם קוראים אותו, אלא בדיקה ידנית של איכות התוכן הנכתב באתרים השונים וניסיון “להעניש” אתרים הכוללים תוכן אוטומטי או תוכן שנועד רק לצרכי SEO.
שינויים אלה יצרו תעשייה שלמה של כותבי תכנים מקצועיים, המציגים את הרעיונות והמוצרים הנמצאים בבסיס אתרי האינטרנט השונים, ומסייעים לבעלי האתרים ליצור במהירות כמות גדולה של תוכן. גם אם אתה כותב עלאי בעל ידע אסטרונומי בתחום ההתמחות שלך, עדיין אתה מוגבל בכמות הזמן שתוכל להשקיע בכתיבה. מאמר או פוסט טוב דורש מחקר רב על הנושא אותו אתה מציג בפני הקורא, ומספר מוחות החוקרים את אותו נושא יכולים לייצר כמות עצומה של תוכן איכותי חדש.
הבלוגרים והכותבים השונים אינם מסתירים את העקרונות הבסיסיים עליהם הם מסתמכים בכתיבה, ובמאמר זה ננסה לסכם את העקרונות החשובים ביותר תוך מתן קרדיט לכותבים השונים על נכונותם לשתף את העולם במידע זה, תוכן זה יסייע לכם רבות בנושא קידום אתרים.
שישה עקרונות מנחים של הבלוגרים החזקים בעולם לכתיבת תוכן איכותית
- בצעו מחקר מקיף על הנושא עליו אתם עומדים לכתוב והשארו במצב מחקר כל העת
תחום העיסוק שלכם במרבית המקרים אינו יחודי רק לכם. גם אם אתם עוסקים בגידול עגבניות חממה בגליל עדיין תוכלו למצוא מידע רב של אחרים העוסקים בגידול עגבניות חממה בעולם כולו, אם מגדלים של ירקות אחרים באיזור שלכם. נסו להשאר פתוחים כל העת במצב “מחקר”, כיוון שלעיתים דקה אחת מתוכנית טלויזיה יכולה לפתוח עולם שלם בתחום שלכם, ולהיות בסיס לפוסט הטוב ביותר שכתבתם עד כה. שימרו את הלינקים השונים של פוסטים ואתרים רלוונטיים לנושא באינטרנט, על מנת שתוכלו לשוב אליהם מאוחר יותר. - רישמו את האינפורמציה החשובה בהתחלת הפוסט או המאמר והרחיבו בהמשך
חוקרים בתחום האינטרנט השוו כבר בשנת 2002 את ההתנהגות הקוראים באינטרנט לזו של חיות המרחרחות למצוא טרף ביער, הן לא משקיעות מאמץ באיתור טרף רחוק, אלא מאתרות ריחות חזקים של טרף הנמצא במרחק קרוב. אתר אינטרנט שכולל מידע רב יכול להיות מצויין, אך גולש המחפש פיסת מידע ספציפית לא יקרא 500 מילים לפני שימצא את מבוקשו. לכן הקפידו לציין את המידע החשוב בתחילת המאמר והרחיבו עליו בהמשך. - השתמשו בביטויים פשוטים שלקוחות מחפשים
למרות שאנו כותבים עבור אנשים, עדיין אנו מעוניינים בתוכן שיתאים למנועי חיפוש. מרבית האנשים המגיעים לאתר שלכם יחפשו בגוגל ביטויים פשוטים, אם לדוגמה האתר שלכם עוסק בטיסות Low-Cost, ביטוי החיפוש הנפוץ יהיה דווקא “טיסות זולות” ולא איך למצוא טיסות Low cost. נסו לחשוב איך אפשר להגדיר את ביטויי החיפוש שלכם עבור מרבית המחפשים. - השתמשו בבלוקים של תוכן
אחד הטיפים החשובים מגיע מכותבת התוכן של MOZ, אחד הבלוגים הפופולאריים בעולם בתחום ה SEO, איסלה מקטה. בין שלושת הטיפים החשובים שהיא משתפת על כתיבת תוכן נכונה נמצאת החלוקה למקטעים קצרים של תוכן. היות ומרבית הקוראים סורקים את המאמר או הפוסט שלך ואינם קוראים אותו במלואו, עזור להם באמצעות מקטעים פשוטים עם כותרות ברורות להבין תוך מספר שניות במה המאמר עוסק ומה יוכלו להשיג בקריאתו. לעיתים מדובר במומחים בתחום שמכירים כל מילה בבלוג שלך על בוריה עוד לפני שקראו אותו, אבל פיסת תוכן אחת היא חדשה לחלוטין עבורם, והיא זו שתגרום להם לשתף את המאמר שלך, לקרוא את כולו ואפילו להצטרף לנויזלטר שלך על מנת לקרוא תוכן נוסף. קצר להם את התהליך – ועבור לבלוקים קצרים במקום בלוק אחד ארוך של תוכן. - השתמשו בתמונות בתבונה ואל תשכח שיש זכויות יוצריםפוסטים קצרים וארוכים בבלוגים לרב מלווים בתמונות רלוונטיות. התמונה משמשת לא רק כאלמנט עיצובי אלא פעמים רבות ממחישה את התוכן הכתוב, ומסכמת בצורה ויזואלית את הנאמר. היום קיים טרנד חדש יחסית, במיוחד בארה”ב אך הוא התחיל לחלחל גם לארץ של תמונה מאויירת ארוכה המסכמת את הטיפים השונים הכתובים במאמר, וקל לשתף אותה גם ברשתות חברתיות.תמונות זה דבר נפלא, אבל רצוי לא לשכוח פן חשוב נוסף באינטרנט, זכויות יוצרים. אינך רוצה להצטער על שימוש בתמונה חינמית שעולה לך לאחר מכן 8000$ (טוב זה הסתכם בפשרה על 3000$ – אבל זה עדיין יקר מאד בשביל תמונה אחת לעומת אתרים המכילים סטוקים של תמונות בחינם או תמורת כמה דולרים).
- השתמש בכותרת שתענה על צורך של המשתמש ותגרה אותו לקרוא עודנסייים בטיפ חשוב של ניל פאטל אחד הבלוגרים המוכרים בתעשיית ה SEO, היות ומרבית הקוראים
במילא לא הולכים לקרוא את כל המאמר שלך, מה שחשוב הוא להכניס אותם למאמר אחד, ולעודד אותם לבקש עוד (על ידי הצטרפות לרשימת התפוצה שלך). לכן הוא הדגיש את החשיבות של כתיבת הכותרת העונה על צורך כואב (ושעיר – כן, המילה המדויקת בה הוא השתמש) של הקוראים שלך.
הוא משתמש בפירמידת הצרכים המפורסמת של מאסלו שכולנו למדנו בתיכון (חלק אפילו זוכרים את זה עד היום) על מנת להמחיש מה הן הנקודות הכואבות של הקוראים שיכולות ליצור את הכותרת הטובה ביותר למאמר שלך.